Sunday, January 22, 2006

Apa,matahari nak meletup 50 billilon lagi?! Takutnye...ape saya nak buat dalam 50 biliion lagi takutnye eee

Telah pasti datang ketetapan Allah,maka janganlah kamu meminta agar disegerakan.Surah An Nahl

Dalam buku La Tahzan karangan Sheikh Aidh Al Qarni dia mengatakan bahawa kita tak sepatutnya menyibukkan diri kita dengan perkara-perkara yang hari esok. Aku rasa kalau artikel ni dibaca oleh mamat mamat analisis yang amik intro to future economic (wujud ke idak bende ni) sure mengelupur punye sebab mestilah diorang kate kite mesti plan hidup utk future kite dan bangsa kita demi kemaslahatan umat. We must be prepared or the technology for tomorrow is here miow2...

Tapi tahlah kebanyakan manusia termakan dengan ramalan ramalan yang kadang kadang aku rase tak masuk akal pun. Contohnya paling klasik is minyak.Sibuk satu dunia kate minyak nak abis. Sampai satu tahap ade satu negara tu serang negara lain utk dapat minyak. Sebab ape? Sebab economically takutlah tu...Walaupun sebenarnye orang tak tahu bahawa sekarang ni technology determines the value of a physical resource and how large a supply of it actually exist-Paul Pilzer theory of alchemy. So the traditional way of intrepreting the future dah takleh pakai dah zaman sekarang.

Aku rase sebab utama kite buat bende bende ni adalah kerana kita rase dunia ni adalah tempat tinggal kita selama2nya. Saya cinta dunia...rumah saya di sini.Rumah di akhirah takde..

Sebenarnye kadang kadang kita tak perlu concern sangat pasal bende2. Orang kate biarlah bende tu datang sendiri kat depan pintu rumah kite pastu baru deal with it Cuba tanye diri kite ape yang kite dok selalu bimbang? Ala macam mane ni takde sape nak kawin ngan aku...ala macam mane ni aku tak dapat kerje lagi..tu contohlah. Bak kate sheikh Al Qarni tu..jangan memetik buah yang belum masak jangan pulak mengeluarkan kandungan dari rahim ibu

Aku tahu ramai mamat-mamat analisis tengah tak puas hati ape yang aku tulis ni. So jangan baca sebab ape yang aku nak tulis lepas lagi menyakitkan hati miow2

Tulul amal. atau Panjang angan2. Ape kebende tu...Keep on reading.. Bab kate anthony robbin..ramai gile orang suffer dengan fear. Fear generates apprehension worry anxiety terror dan sebagainya. Die kate fear is simply the anticipation that something that is going to happen soon needs to be prepared for. Ha kalau kite ni banyak sangat angan2...aku nak buat ini aku nak buat itu..mostly likely kita akan suffer dengan fear problem. So kurangkan angan2 dalam bab dunia ni sebab bende tu akan mentensionkan kite sebenarnye.

Bak kate sheikh tu..if right now we are in idle state( tak buat kerje pastu berangan2 memanjang contohnye layan internet) be prepared to be in a state of despair. YaAllah aku rase bende ni betul sebab kalau kite tak sibukkan diri kite..nanti kite macam berangan2 pastu mulalah pikir yang bukan2..pastu mulalah risau pastu tension...

Tapi aku perasan kan ramalan ramalan yang dibuat oleh para penganalisis semuanya bende tak best tak syok and very discouraging..maksud aku tak penah pun diorang kate bende yang mengembirakan.Contohnya tak penah orang kate dalam masa 15 tahun lagi dunia akan menjadi hijau semula.

Syaitan menjanjikan kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan sedang Allah menjanjikan untukmu keampunan daripadanya Al Baqarah 268

Aku rase la ayat diatas tu menerangkan dua sikap manusia terhadap future dan ape akibatnye. Simply put..kalau kite pikirkan pasal future of dunia..jawabnya syaitan akan instill dalam diri kite perasan takut ( yelah takutlah jadi miskin)..tapi kalau kite pikir panjang pasal akhirah Allah still kite rase takut..takut tu ade pengharapan dan keampunan. Takut yang baguslah senang cite

Ingat fear terjadi sebab kite tak prepared. Aku takut public speaking sebab aku tak prepared. So kalau ko takut dunia ko akan prepared tapi ko tension Tapi kalau ko takut akhirah ko akan prepare tapi ade perasaan good anticipation from Allah.

takut dunia--> tension

takut akhirah--> keampunan

Tazkirah utk diri sendiri

1 Comments:

At 10:13 PM , Blogger msukran said...

assalamualaikum wrhmatullah

mashaAllah great piece.
akh rahmat, do keep writing.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home