Monday, January 02, 2006

nak jumpe nabi?

Satu hari ade satu mamat ni pilah jumpa satu tok sheikh ni. Die kate " Tok sheikh, saya teringin sangat nak mimpi jumpe Rasullulah Saw. Semua doa dan zikir saya suma saya dah amal tapi tak menjadi2 jugak..". Lalu sheikh tu pun berkata "Malam ni hang mai rumah aku..malam ni tidoq kat rumah aku inshaAllah kita usahakan mana yang termampu."

Pada malamnye pergi la mamat tu ke rumah tok sheikh tu. Sesampainye di rumah die tekejut melihat satu set makanan ikan yang cukup mengiurkan nafsu makannya. Tok sheikh tu berkata " Meh la jemput makan ikan ni". Tanpa membuang masa die pun makan dengan lahap sekali. Al maklumlah student...duit biasiswa pun lambat masuk. Tetiba die terasa makanan itu sungguhlah masin yang teramat sangat. Masin bangat sih.Tak tertahan lagi dah rasenye. Hajat di hati ingin meminta jus mangga tapi biasalah belajar agama kat padang pasir kene hormat guru..tak leh nak lebih2 la kan. So dengan hati yang lara die pun makan la ikan tu sampai la tertido..

Besok paginye tok sheikh tu pun kate " Ha cuba cite sikit apa yang hang mimpi malam tadi..(tetiba cakap kedah)" Lalu mamat tu berkata " Saya mimpi minum jus mangga tok sheikh huhu.." Tok sheikh tu pun berkata " Kalau kita benar2 cintakan Rasullulah saw dahagakan utk bertemu dengannya maka setiap hari kita akan terkenangkan Rasullulah saw.." Mamat tu pun tunduk insaf kerana selama ini die hanya dahagakan dunia.

p/s ha apa lagi meh kite selawat 10 kali sehari pagi atau petang kepada Rasullulah saw sepertimana yang dianjurkan dalam Islam

2 Comments:

At 8:00 AM , Blogger rahmat said...

entahler aku rase since syaitan tak dapat nak menyerupai Rasullulah saw, so kalau dalam mimpi tu that fiqure claim that he is our beloved nabi i guess mimpi tu betul.Sebab rasenye mimpi tu either from syaitan or Allah.

Plus dari ceramah dato harun din pun die kate tak semestinya orang alim yang bertemu Rasullulah saw. Sometimes orang biasa pun boleh jumpe Nabi,maybe that dream serves as a stepstone for him to be a better muslim

wallahuaalam

 
At 11:03 AM , Blogger rahmat said...

kadang kadang bile aku pikir balik orang musyrikin tu depa memang jahat tapi still diorang dapat bersua dengan Rasullulah Saw..kita ni tah dapat ke idak bertemu baginda huhu

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home