Monday, May 03, 2004

Assalamualaikum wrth.... mari kita menderma

Bismillah ..
---
During the khilafah of Abu Bakr radhiyallahu ‘anhu, there was shortage of food in Madinah. One day, a huge caravan filled with abundant food supplies came & stopped in front of ‘Uthmaan’s,radhiyalllahu ‘anh, house. It was actually his caravan.

Upon seeing the huge caravan in front of ‘Uthmaan’s house, those who were in need came rushing to buy some food from him.

‘Uthmaan :: “How much return would you give to me for this supply?”

Buyer :: “I don’t have a lot of money. I can give you 1 dirham for this food.”

‘Uthmaan :: “Well, I already have a better deal.”

Buyer :: “Wait ..wait ..how about 2 dirham instead?”

‘Uthmaan :: “ I got a better one than 2 dirham.”

Buyer :: “Okay, let’s say 3 dirham ..agree?”

‘Uthmaan :: “I already have a deal with someone Who would give me 10 times of this!”

‘Uthmaan, radhiyallahu ‘anhu, was talking about Allah subhaanahu wa Ta’ala. Rather than receiving 1, 2 or even 3 dirham from the buyer, he gave out the entire caravan for the sake of Allah, for nothing in return!

---

As salaamu ‘alaykum ikhwah wa akhawat fillah,

Al hamdu lillah, dengan petunjuk & bimbingan dari Allah subhaanahu wa ta’ala, MISG dengan kerjasama HELWA ingin memanjangkan seruan “ Sedollar Seminggu” kepada ikhwah akhawat sekalian dalam mujaahadah kita menyemai benih jihaad harta fi sabilillah di dalam relung-relung jiwa yang semakin layu tidak bermaya.

Seruan “Sedollar seminggu” ini diharapkan berupaya menjadi pentas latihan buat kita semua untuk merasai kemanisan mengorbankan harta ke jalan Allah subhaanahu wa ta’ala, sepertimana yang dirasai oleh Rasul Allah sal Allahu ‘alayhi wa sallam & para sahabat radhiyallahu ‘anhum. Meskipun pemberian ini nampak seperti kecil, (“alahai ..sedollar je seminggu?”), di sisi Allah ianya sangat besar, dan lebih penting lagi adalah “ how much we care to give ?”

Kami panjangkan seruan ini kepada ahli qiyadah misg terutamanya atas kesedaran bahawa jentera pemimpin mestilah terlebih dahulu menghidupkan sunnah Rasul Allah & para sahabat, sebelum kita bergerak lebih jauh dalam menyeru ahli-ahli yang lain

In sha’ Allah, bayaran bisa dibuat secara mingguan/bulanan/penggal/kaedah pilihan sendiri. Dalam perancangan yang ada, kami telah ‘set up’ account paypal agar bayaran online dapat dibuat secara direct, tanpa perlu menggunakan cek/cash.

Paypal account :: qalam_srikandi@yahoo.com

Jazakumullahu khayr. Moga Allah subhaanahu wa ta’ala membersihkan hati-hati kita melalui pemberian kecil ini dalam mujaahadah untuk meraih redhaNya, aameen.

Hafizakum Allah,
-HELWA '04-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home