Friday, June 23, 2006

fear

Semua orang takut towards something. kalau kite pakai baju cantik kita akan takut kalau baju kite kotor. kalau kita masuk hutan kita takut kita diserang binatang buas

Kita semua takut. Malah sebenarnya salah satu sifat manusia ialah untuk takut pada sesuatu. Sifat manusia utk takut adalah sebenarnye satu keperluan bagi manusia sepertimana manusia memerlukan kasih sayang dan perhatian.

Oleh itu jika kita tidak 'takut' maksudnya kita akan rasa kekurangan sesuatu dalam hidup..

Kenapa kita perlu takut? Benarkah takut itu satu keperluan manusia?

Jika kita perhatikan terdapat segolongan manusia yang cuba mencari keseronokan dalam aktiviti yang sangat mencabar contohnya bungee jumping,sukan udara dan pelbagai lagi. Sebenarnya the ultimate purpose mereka involve ngan bende bende ni adalah utk merasai the glimpse of fear on heart. Because when they feel fear they feel alive...

Kadang2 kita rasa macam tak masuk akal je apa yang diorang buat tapi tu salah satu cara utk illustrate bahawa manusia perlu takut pada sesuatu.

Tapi pada siapa yang kita perlu salurkan perasan takut ini.

Allah kata dalam Al Quran

O you who believe! Fear Allah as He should be feared, and die not except in a state of Islam. And hold fast, all together, by the rope which Allah (stretches out for you), and be not divided among yourselves...” (3:102-103)

β€œTo Him belongs whatever is in the heavens and on earth and to Him is duty due always: then will you fear other than Allah?”
(16:52)

Kalau kita tengok kat atas tu Allah suruh kita takut pada Allah dan takut HANYA pada Allah bukan benda lain.

Kalau kita perasaan kita sebagai the most honorable creatures kat alam ni takut pada something yang rendah contohnya material dan duit.

why?

Bak kata ulamak takut manusia terhadap perkara duniawi adalah seperti sekumpulan burung merpati yang mencari makanan di tanah. Kemudian seorang passerby lalu dan gertak burung merpati burung tu pun terbang tinggi..

Cuba kita imagine dunia ni sebagai manusia

Dia gertak sikit jer kita dah takut

Bila dunia gertak kita dengan kemiskinan kita takut pastu kerja kehulu kehilir bagai nak rak sampai meninggalkan solah. Dunia gertak kita dengan kemungkinan kita tak perform dalam exam kita study bagai nak rak sampai tengah malam,bersengkang mata menahan mengantuk dan sebagainya sampai abaikan solah subuh. Dunia acah sikit je kita sanggup jual maruah diri kite sebagai manusia.

Kenapa dunia yang Rasullulah saw refer it as bangkai kibas menjadi sumber ketakutan kepada almost semua manusia sekarang ini?

Bila kita nak jadi macam sahabah dan sahabiah yang sedikit pun tak takut diancam kemiskinan atau kecaman hidup.

kenapa kita takut sampai macam tu sekali..

adakah itu takut yang sepatutnya kita pursue.

tazkirah utk diri sendiri

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home